Waarom deze website?

Als je via internet aankopen gaat doen is het belangrijk om inzicht te hebben in de betrouwbaarheid van webwinkels. Of het nu gaat om grote of kleine aankopen, je wilt altijd verzekerd zijn van een correcte afhandeling.
Betrouwbaarheid is naast prijs een van de belangrijkste aspecten waar je als consument mee te maken hebt. Sommige webwinkels zijn wel goedkoop, maar laat bijvoorbeeld de levering lang op zich wachten of is de service na de aankoop slecht. Deze gevallen zijn vaak frustrerend en onnodig.

Andere website hebben toch ook winkelbeoordelingen?
Ja, dat klopt. Op verschillende websites wordt aandacht besteed aan het beoordelen / reviewen van webwinkels. Wij zijn van mening dat de internetconsument geen goede of volledige indruk krijgt. De criteria zijn niet correct en lang niet alle webwinkels staan vermeld.

Op sommige websites worden alleen webwinkels tegen betaling vermeld. Kritische beoordelingen worden dan minder snel of zelfs niet geplaatst.
Ook zie je dat websites die review mogelijkheden aanbieden zelf ook de webwinkels beoordelen met mystery-shoppers.
Gevolg? Jij, als internetconsument, krijgt geen goed beeld omdat de totale gemiddelde waardering omhoog gaat door de reviews van de mystery-shoppers.
Je snapt wel dat mystery-shoppers vaak alleen maar positief beoordelen, omdat het gaat om hun eigen klanten.

Hoe gaat CheckWebwinkel te werkt?
Met de website van CheckWebwinkel proberen we je beter en vollediger te informeren. Wij hebben een verdeling gemaakt in vier categorieën:
Informatie voorziening, levering, dienstverlening en bestel gemak.
Deze vier categorieën zijn naar ons idee het meest belangrijk bij het doen van aankopen via internet.

Consumenten kunnen de vier categorieën beoordelen. In iedere stap van een categorie worden verschillende vragen gesteld, waarop je een waardering kunt geven. De vragen in een categorie worden samengevoegd tot een categorie gemiddelde. Deze is zichtbaar voor bezoekers op Bedrijfspagina, de pagina waarop de bedrijfsinformatie staat.

Ook hoort bij iedere beoordeling een minimale toelichting, waarin de consument aangeeft waarom hij een bepaalde waardering heeft gegeven
Als je waarderingen hebt gegeven die slecht of uitstekend zijn moet je goed aangeven waarom je deze waardering hebt gegeven. Je kunt dus niet een webwinkel als slecht of uitstekend waarderen zonder daar uitleg over te geven. Deze reviews worden verwijderd.

Het resultaat van onze werkwijze is een grotere mate van betrouwbaarheid bij de reviews waardoor op de website kwaliteit reviews staan en jij als internetconsument beter geïnformeerd wordt

Hoe zit het met de vermelde webwinkels?
Op CheckWebwinkel.nl staan webwinkels gratis en vrijblijvend vermeld. Wij vinden dat niet alleen consumenten recht hebben op een correcte behandeling, maar ook webwinkels. Soms zie je dat webwinkels negatief worden belicht, zonder dat zij daar iets tegen kunnen doen. Bijvoorbeeld een uitleg geven waarom een bepaalde zaken slecht zijn verlopen.
Op CheckWebwinkel.nl kan dat wel. Webwinkeliers kunnen gebruik maken van een bedrijfsbericht. Met deze mogelijkheid kan de webwinkelier reageren op geplaatste reviews, en heeft als doel de consument te informeren over de gang van zaken.

Het hoofddoel van CheckWebwinkel
Een transparante omgeving creëren voor consumenten en webwinkels waarin betrouwbare en onafhankelijke informatie wordt gegeven d.m.v. consumenten reviews en verstrekte bedrijfsinformatie