Menu +

Berichten zoeken

Veel gestelde vragen

Hoe maak ik een goede review?
Voor het geven van een waardering spelen de volgende woorden een belangrijke rol: Realistisch, onderbouwt, netjes en on-topic.

Realistisch
Bij het schrijven van een review en het plaatsen van een beoordeling moet je realistisch zijn. Dat wil dus zeggen dat als een webwinkel u het juiste product heeft verzonden binnen de afgesproken termijn, je niet gelijk de beoordeling uitstekend moet geven. Hetzelfde geldt voor negatieve beoordelingen.

Onderbouwd
Bij het maken van een review beoordeel je alleen de punten waarmee je als consument te maken mee hebt gehad. Je vult dus alleen de relevante criteria in en de overige kun je beantwoorden met: Niet van toepassing (NVT).
In de reviews willen andere consumenten graag zien wat je precies besteld hebt en hoe het koopproces is verlopen. Je toelichting is dus een aanvulling op je waarderingen. Als je bij de beoordeling zeer slecht of zeer goed hebt ingevuld dan moet je je waardering goed toelichten.

Netjes
Blijf altijd netjes met de formulering van de review. Vloeken, schelden en het maken van kwetsende opmerkingen zijn niet gewenst. Je review zal direct verwijderd en je krijgt een waarschuwing. Het is niet toegestaan namen of andere privacygevoelige informatie van jezelf of van andere mensen te plaatsen.

Kan ik mijn review aanpassen?
Geregistreerde consumenten hebben de mogelijkheid om binnen een week de review/beoordeling aan te passen. Ondanks deze mogelijkheid raden wij iedereen aan de review pas te plaatsen als de koop is afgehandeld.

Mag ik reageren op waarderingen van anderen?
Om te voorkomen dat er gediscussieerd gaat worden over onderwerpen die niet toe doen is het niet toegestaan om op waarderingen van anderen te reageren. Belangrijk is dat je je eigen bevindingen omschrijft. Je kunt altijd gebruik maken van het forum.

Een waardering die misschien niet thuishoort op Checkwebwinkel.nl
Ben je een review tegengekomen waarvan je denkt dat er iets niet klopt of zijn er beledigende woorden gebruikt, maak dan gebruik van de functie Misbruik melden.
Op deze manier kun je de webmaster waarschuwingen/informeren.

Wat is een bedrijfsbericht?
Met een bedrijfsbericht kan een webwinkel reageren op consumentenbeoordelingen of veranderingen aangeven. Twee voorbeelden kunnen dit verduidelijken:
Een aantal consumenten geeft aan dat hun vragen via e-mail niet beantwoord zijn. De webwinkel geeft aan dat dit komt door een kapotte e-mail server.
Een webwinkelier heeft zich aangesloten bij een keurmerk en wil dit bij de consument bekend maken.

Mogen werknemers/eigenaren van een webwinkel ook reviews plaatsen?
Het is niet toegestaan voor werknemers en eigenaren om de eigen webwinkel of de webwinkel van de concurrent te waarderen. Deze mensen lopen het risico te worden uitgesloten van verdere samenwerking en worden verwijderd van de website.

Worden mijn gegevens opgeslagen?
Van iedere bezoeker/gebruiker op de website wordt het ip-nummer geregistreerd en geanalyseerd. Dit is nodig om de reviews betrouwbaar te houden. Meer informatie over je privacy kun je vinden op de pagina: Disclaimer en Privacy

Waarom verdwijnen reacties?
Waarderingen kunnen op een aantal manieren worden verwijderd.

Hoe lang blijven reviews in het bestand?
Reviews blijven maximaal 4 jaar in het bestand, maar hun waarderingen worden na 2 jaar niet mee geteld.